budowanie poczucia bezpieczeństwa
Adaptacja
Podstawą rozwoju Dziecka są zaufanie i poczucie bezpieczeństwa, dzięki którym może ono bez obaw odkrywać świat i nieskrępowanie doświadczać go w relacji z innymi Dziećmi. Adaptacja jest fundamentem dla budowania poczucia bezpieczeństwa Dziecka.
Bardzo indywidualnie podchodzimy do procesu adaptacji. Każde dziecko jest inne, dlatego zależy nam na łączeniu naszej wiedzy i doświadczenia z intuicją i znajomością Waszego Dziecka jaką macie Wy, Rodzice.
zgodność z nauczaniem Kościoła Katolickiego
Wartości katolickie
Katolicki charakter Dziecięcego Domu Dobrego Pasterza to przede wszystkim wartości, którymi się kierujemy, takie jak: miłość do bliźniego, prawda czy rodzina. Nasz zespół składa się z ludzi będących częścią kościoła katolickiego, prywatnie członków różnych wspólnot w kościele. Dziecięcy Dom Dobrego Pasterza nie posiada jakiegoś szczególnego charyzmatu.
Dzieci mają możliwość brania udziału w Katechezie Dobrego Pasterza prowadzonej przez Katechetkę (nie będącą na codzień częścią zespołu Domu).
Jednym z codziennych rytuałów w Dziecięcym Domu Dobrego Pasterza są wspólne posiłki poprzedzone modlitwą. Służą budowaniu wspólnoty i więzi. Edukatorzy i Dzieci razem gromadzą się przy jednym dużym wspólnym stole, czekając z modlitwą aż każdy zajmie swoje miejsce.
Uważamy, że Rodzice mają prawo do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i poglądami. Gdy Dzieci zaczynają poruszać tematy mogące budzić kontrowersje, edukatorzy starają się wyciszyć takie rozmowy i sygnalizują Rodzicom potrzebę poruszenia danego tematu w domu. Edukatorzy wprost zapytani przez dzieci udzielają odpowiedzi zgodnej z nauczaniem Kościoła Katolickiego.
rytm i rytułały
Plan Dnia
W odpowiedzi na dziecięca potrzebę powtarzalności i przewidywalności staramy się, by dni w Dziecięcym Domu Dobrego Pasterza przebiegały zgodnie z planem dnia, w którym te same elementy następują po sobie. Daje to Dzieciom poczucie bezpieczeństwa, ponieważ wiedzą czego mogą się spodziewać.
Grupa młodsza
9:00 - 9:30 wspólne śniadanie
9:30 - 11:15 praca własna
11:15 - 12:30 czas na świeżym powietrzu
12:45 - 13:30 wspólny obiad
13:30 - 15:00 praca własna
Grupa starsza
9:00 - 9:30 dbamy o przestrzeń
9:30 - 10:15 wspólne śniadanie
10:15 - 12:00 praca własna
12:00 - 13:30 czas na świeżym powietrzu
13:40 - 14:10 wspólny obiad
14:10 - 15:00 praca własna
na jakich zasadach pracujemy
Relacje
realizujemy podstawę programową
Równowaga
Edukacja
Cenimy równowagę! Na jednej szali kładziemy swobodę i wolność, które chcemy zapewnić dzieciom, by nie krępować ich naturalnego potencjału. Na drugiej umieszczamy ramy i zasady, które dają oparcie i są stabilną podstawą do wnoszenia indywidualnego twórczego wkładu do życia grupy. Dziecko ma już w sobie wszystko co jest mu niezbędne do rozwoju, potrzebuje tylko wspierającego i motywującego otoczenia, które będzie bezpieczną bazą wypadową do wypraw w nieznane.
W Dziecięcym Domu Dobrego Pasterza odchodzimy od transmisyjnego modelu nauczania, kładąc większy nacisk na proces uczenia się, niż nauczania. Wykorzystujemy w tym celu różne innowacyjne metody nauczania, w szczególności metodę Marii Montesorii, elementy leśnej edukacji i planu daltońskiego.
W naszym Domu nie ma ławek i tablicy, dzieci mogą się swobodnie poruszać. Przestrzeń przygotowana jest w taki sposób, by pobudzać naturalną ciekawość dziecka i jednocześnie nie przebodźcować, przypomina ona normalny dom. W pokoju dziennym znajdziemy pomoce montesoriańskie podzielone na działy: sensoryka, matematyka, język i kosmos. Ponadto dzieci będą miały dostęp do materiałów plastycznych umożliwiających swobodny rozwój kreatywności i twórczości. Znajdziemy tu również fotel i sofę, na których będzie można poczytać lub po prostu odpocząć. Każdy przedmiot ma swoje miejsce, pomaga to dzieciom w nauce utrzymywania porządku.
Nauka w Dziecięcym Domu Dobrego Pasterza oparta jest na dziecięcej ciekawości świata i chęci eksploracji otoczenia. Ważna jest dla nas motywacja wewnętrzna, dlatego wystrzegamy się kar i nagród. Nasi edukatorzy, dbają o wszechstronny rozwój dzieci i realizację zagadnień podstawy programowej.
Praca własna to czas, w którym Dzieci rozwijają swoje zainteresowania i uczą się. Dzieci także pracują z pomocami, tworząc projekty lub uczestnicząc w lekcjach przeprowadzanych przez nauczycieli. Jest to czas, w którym mogą działać samodzielnie, w parach lub w grupach. Realizujemy zaplanowany program, ale jesteśmy elastyczni i otwarci na podążanie za zainteresowaniami dzieci i zmiany w programie.
Rodzice otrzymują informację na temat postępów dzieci, która jest wynikiem obserwacji prowadzonych na bieżąco przez edukatorów.
Naszym priorytetem jest budowanie zdrowych i wspierających relacji, opartych na podmiotowym traktowaniu, wzajemnym szacunku i uważności. Dzięki temu Dzieci mogą rozwijać swój indywidualny potencjał jednocześnie budując przekonanie, że razem można więcej.
Dzieci doświadczają każdego dnia wielu trudnych dla siebie sytuacji. Począwszy od tego, że wszystkie chcą ten sam przedmiot w jednym momencie, przez „nieudany rysunek”, po nieodpowiedni kolor kubka, który przypadł im w przydziale. Poszanowanie wszystkich Dzieci w takich sytuacjach, bycie przy nich w momencie doznawanej frustracji, kształtuje ich sposób radzenia sobie z rzeczywistością i kolejnymi, trudniejszymi sytuacjami, których będą doświadczać w życiu.
Konflikty między dziećmi są dla nas okazją do: poznawania własnych granic i komunikowania ich, do nazywania emocji i odkrywania skąd się biorą. Edukator pełni rolę zbliżoną bardziej do mediatora niż sędziego.
Wspólnie szukamy rozwiązań, unikamy wydawania arbitralnych komunikatów.